Éppen egy évtized telt el azóta, hogy a Honda motorkerékpárjaihoz elérhetővé vált a dupla kuplungos erőátvitel (Dual Clutch Transmission, DCT).
Európában első ízben a legendás VFR1200F túramodellben alkalmazták a DCT váltót, és azóta is egyedülállónak számít a motorkerékpárok piacán. Átütő sikerét bizonyítja, hogy eleddig több mint 140 000 DCT-vel felszerelt motort értékesített a Honda Európában, ráadásul 2019-ben az Africa Twin modellek 45, az NC750X típusok 52, míg a Gold Wingek 67 százaléka DCT-váltóval kelt el földrészünkön.
Sikerében nagy szerepet játszik a szerkezet folyamatos fejlődése, melynek következtében egyre finomabbá és jobban időzítetté váltak a kapcsolások, nem mellesleg a szoftver is összetettebb lett, hogy a DCT tökéletesen illeszkedjen a különböző típusokhoz. Példaképpen említhetjük a terepes üzemmód G-kapcsolóját az Africa Twin és az X-ADV esetében, sőt a vezérlőelektronikát összehangolták a – Honda zászlóshajójának számító – GL1800 Gold Wing visszagurulás-gátlójával, sétaüzemmódjával és automatikus motorleállító rendszerével is.
További információkat szerezhetnek a Honda egyedülálló váltójának evolúciójáról, ha a következő linkre kattintva elolvassák a fejlesztésért felelős főmérnökkel, azaz Dai Araival készített interjút:
INTERJÚ DAI ARAIVALWORD (45 KB)
Mi a DCT?
A DCT egy automatizált, elektrohidraulikus működtetésű sebességváltó, mely két közös házban elhelyezett, egymástól független tengelykapcsolóra épül – az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős.
A kapcsolás – a kormány bal oldalán elhelyezett gombok segítségével – történhet kézzel, továbbá automatikusan, mikor is a jármű sebességétől, az erőforrás fordulatszámától és a fojtószelep állásától függően az elektronika időzíti a fokozatváltásokat. Bármelyik üzemmódról legyen is szó, a kuplung és a lábváltó feladatát is átveszi a DCT. A váltás során az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek eredménye a gyors, rántás nélküli működés, valamint az, hogy a szerkezet tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül lép egyik sebességfokozatról a másikra, ebből kifolyólag szinte folyamatos a hátsó kerék hajtása.
A Honda DCT váltója nemcsak a sportos használatot támogatja, hanem ahhoz is hozzájárul, hogy a pilóta még inkább az útra, a féktávolságra, a gyorsításra, a kanyarokra és persze a tájra összpontosíthasson. Fontos hangsúlyozni, hogy a DCT-nek hála kevésbé farad el a motoros menet közben, egyszersmind csökken a városi használat során ránehezedő stressz is. Nem beszélve arról, hogy DCT jóvoltából halkabban és gyorsabban mennek végbe a váltások, s lehetetlen a lefulladás.